Aluekoordinaattori Sami

 
sami.JPG

Sami Hämeenkorpi on työskennellyt kuljetusalan yrittäjänä 10 vuotta.  Samin palveluksessa on 20 omaa työntekijää ja lisäksi hän koordinoi 30 Early Bird -jakelijaa.

Aluekoordinaattorina Vihdin, Nummelan, Karkkilan ja Nummi-Pusulan alueella toimiva Sami Hämeenkorpi on pitänyt aina kaikesta autoihin ja autoiluun liittyvästä. Hän tekee työtä rakkaudesta lajiin.

Sami aloitti palkkatyöt kuljetusalalla heti ajokortin saatuaan, 18-vuotiaana. Hän työskenteli Helsingin Jakelu-Expert Oy:llä yöaikaan kuljettaen sanomalehtiä pääkaupunkiseudulla. Samilla oli heti alusta alkaen haave omasta kuljetusyrityksestä ja hän mietti miten toteuttaisi haaveensa.

Selvää oli, että palkka riitti juuri ja juuri elämiseen, mutta sillä ei mitään pesämunaa yritystoimintaa varten kerätty. Tällöin Samille syntyi ajatus lisäansioiden hankkimisesta ja hän päätti perustaa oman henkilöstövuokrausyrityksen sekä vuokrata henkilöstöä kuljetusyrityksille. Sami oli kuljettajan töitä tehdessään huomannut, että henkilöstöpalvelulle oli selkeästi tarvetta ja kysyntää.

–       Pyöritin henkilöstövuokrausta 1,5 vuotta ja keräsin rahaa oman kuljetusyrityksen perustamiseen ja kuljetuskaluston hankintaan. Kun sain pesämunan kasaan vaihdoin toiminimen osakeyhtiöksi vuonna 2009 ja suoritin tieliikenteen tavarayrittäjäkurssin, Sami Hämeenkorpi kertoo.

Haave toteutui

Samin haave omasta kuljetusyrityksestä oli vihdoin toteutunut. Samille oli alusta asti selvää, että hän käyttää kaikki yritystoiminnan tuotot toimintansa kasvattamiseen ja tekee palkkatöitä siinä sivussa itsensä ja perheensä elättämiseksi. Sami osti aluksi yhden pakettiauton ja töiden lisääntyessä hankki kalustoa lisää 2-3 auton vuosivauhtia.

–       Vuonna 2014 saavutin sen pisteen, että päätös palkkatöiden lopettamisesta oli ajankohtainen. Siirryin päätoimiseksi yrittäjäksi - ja päivääkään en ole katunut, Sami toteaa.

–       Nyt kuljetuskalustoa on 14 autoa ja toimintaa tullaan laajentamaan henkilökuljetuksiin syksyllä 2018 taksilupauudistusten myötä, Sami kertoo.

Aluekoordinaattorin tehtävät Sami aloitti vuonna 2016, kun Sanoma aloitti Early Bird -jakelun pilottihankkeena Karkkilassa.

–       Pääsin tehtävään kokemuksen ja aiemman Sanoma Median yhteistyön kautta. Koordinaattorin työ on välillä hektistä ja mutta toisaalta hyvin vaihtelevaa ja mielekästä, Sami sanoo.

Itsenäistä yötyötä

Early Bird -lehdenjakajan työ on yötyötä, ajoittuen puolenyön ja aamu kuuden välille. 

–       Lehdenjakajan työ vaatii paineensieto- ja päättelykykyä, nopeutta, kärsivällisyyttä ja vaihtelevien sääolosuhteiden sietämistä. Jakelutehtävän hoitaminen perustuu sähköiseen jakokirjaan, jonka avulla työn pystyy hoitamaan vaikka jakoalue ei olisikaan entuudestaan tuttu.  Rauhallinen, tunnollinen ja hyvän valokuvamuistin omaava henkilö pärjää hommassa erittäin hyvin, Sami listaa.

Myös aluekoordinaattorilta vaaditaan kärsivällisyyttä, mutta kuten jakajillakin - myös koordinaattorilla asenne on tärkein. Joskus tuuraajia joutuu etsimään ja aina niitä ei löydy, jolloin Sami jakaa lehdet itse ja välillä puolisokin on ollut apuna.

–       Jos kaikki Early Bird -jakajat eivät ole käytettävissä ja piirejä on auki, niin silloin on mentävä itse. Sellaista yötä ei ole ollut, että lehdet olisivat jääneet jakamatta. Lehtiä jaetaan juhlapyhiä lukuun ottamatta joka päivä.

Työaika on arkisin klo 00.00-6.30. Early Bird -palvelulupaus on, että lehdet ovat postilaatikoissa arkisin klo 6.30 mennessä, lauantaisin klo 7.00 ja sunnuntaisin klo 7.30 mennessä. Keskimääräinen jakoaika on 4-5 tuntia.

Yrittäjä/freelancer-pohjainen työ on vapaata

Vaikka moni saattaa vierastaa yrittäjä- tai freelancerpohjaista työskentelyä, Sami Hämeenkorpi kannustaa kokeilemaan. Samin koordinoimilla alueilla lehdenjakajat ovat iältään 35-60 vuoden välillä, mutta työ sopii kaikenikäisille.

–       Early Bird -jakajana voi toimia päätoimisesti ja esimerkiksi keikkaluontoisesti tai tuuraajana. Myös viikonloppujakajia tarvitaan, Sami Hämeenkorpi sanoo.

Kun valitsee lehdenjakoalueen oman kotipaikkakuntansa mukaan, myös työmatkat lyhenevät. Palkkatyö Helsingissä tai muualla kauempana on vaihtunut monella paikallisen lehdenjakajan työksi.

–       Keskimäärin viiden tunnin "päivä" ja lyhyt työmatka houkuttavat. Jos ajaa esimerkiksi Nummi-Pusulasta Helsinkiin töihin, kertyy työmatkoista kilometrejä 140 km ja aikaa kuluu noin kaksi tuntia. Paikallinen jakaja säästää työmatkoihin kuluvan ajan eli lehdenjakajan työ on ollut näin ollen monelle perheenäidille tai -isälle oiva vaihtoehto.

Koordinaattorin työ on mielenkiintoista, eikö totta? Tutustu myös EarlyBird -jakajiin!